Co obejmują szkolenia z komunikacji?

Komunikacja wewnątrz firmy oraz na zewnątrz jest bardzo ważny elementem postrzegania firmy. Zarówno pracownicy, jak i klienci czy media, kreują wartość firmy pod względem marki, dlatego tak ważne są szkolenia z komunikacji.
Komunikacja wewnątrz firmy
Szkolenia z komunikacji mówiące o relacji wewnątrz firmy, powinny dotyczyć całego łańcucha dowodzenia i pracowników szeregowych. Sama relacja szefa z kadrą managerów czy kierowników z pracownikami wpływa nie tylko na efektywność sprzedaży, ale także na sprawy wizerunkowe. Niezadowolony pracownik krytykuje swojego pracodawcę wewnątrz struktur firmowych oraz na niezależnych forach dyskusyjnych w Internecie. Internet wszystko zapamiętuje i każda negatywna informacja trafi do klientów. Szkolenie powinno obejmować personalne podejście do pracowników, rodzaj podejścia (przywódczy, przyjazny). Ważną zasadą jest również system kar i premii. Kierownicy czy koordynatorzy regionalni muszą się nauczyć, jak w ten sposób komunikować się z personelem. Premia, awans to także komunikaty, które sugerują pracownikowi prawidłową ścieżkę rozwoju i zadowolenie z jego efektów pracy.
Komunikacja zewnętrzna
Szkolenia z komunikacji muszą objąć swoim zakresem także dział PR czy innych pracowników. Komunikowanie się z mediami czy klientami kreuje wizytówkę firmy oraz sposób postrzegania przedsiębiorstwa na zewnątrz. Pracownicy terenowi muszą wiedzieć, jak wywierać pozytywny wpływ na klienta przez komunikację werbalną i niewerbalną. Podobnie jest w przypadku działu PR np.: rzecznika prasowego czy ekspertów od reklamy. Jeden błąd, niefortunne nawiązanie do przykrych sytuacji w wypowiedziach medialnych, czy podczas tworzenia scenariusza reklamowego może zniweczyć promocje produktu. Reputacja firmy ciężko budowana całymi latami także ulegnie dewaluacji. Komunikacja zewnętrzna niesie za sobą wielkie ryzyko, dlatego szkolenia z komunikacji zewnętrznej muszą objąć niemal wszystkich pracowników firmy. Również krytykowanie swojego pracodawcy na słynnych portalach powoduje dyskredytację personalną, zaniżenie wartości marki, a co za tym idzie ogromne straty finansowe. Świadomość pracownika musi polegać nie tylko na tym, że wyrządzi szkodę pracodawcy, ale również na tym, że może on skomunikować się z przełożonym w celu omówienia problemu, który zauważył.
Komunikacja zewnętrzna i zewnętrzna to podstawowy punkt wyjścia, jakim są szkolenia z komunikacji.